Pages

Thursday, April 29, 2010

Kes Berkaitan Kuasa Sultan: MB Kedah Diam Lagi

PAS dan MB Azizan amatlah sinonim dengan sikap mendiamkan diri apabila sesuatu kes/isu menjadi hangat dan perlu penjelasan dari mereka.

Dulu kes pengurusan air yang mana MB hanya mendiamkan diri saja.

Sekarang selepas beliau mengatakan yang beliau tidak mengetahui akan kedua-dua soalan tersebut dibawa ke DUN, hanya berdiam diri. Tiada penjelasan dan permohonan maaf oleh ADUN berkaitan.

Agak janggal seorang MB tidak mengetahui tentang soalan-soalan yang bakal dikemukakan di DUN.

Soalan-soalan ADUN Kbg Rotan tersebut adalah ditujukan kepada pemerintah dan pemerintah iaitu PAS mestilah menjawab. Dan sudah tentu soalan yang telah diluluskan oleh Speaker itu diberikan terlebih dahulu kepada MB atau Wakil untuk mendapatkan fakta-fakta bagi menjawab di dalam DUN.

Adakah benar MB tidak tahu yang soalan itu dibenarkan oleh Speaker untuk di kemukakan dalam DUN atau memang ini adalah konspirasi mereka untuk mengenakan kerajaan persekutuan dan DUN BN?

Seperti kata Dato' Mukhriz, yang bentuk atau cara perbuatan yang melibatkan ADUN Kbg Rotan, Speaker dan MB seolah-olah macam ada satu perancangan disebaliknya.

Kita tidak tahu apa perancangan itu. Apakah bertujuan melaga-lagakan Kerajaan Persekutuan dan DYMM Sultan? Atau sudah ada rancangan untuk PAS mengambilalih pengurusan masjid yang mana sekarang ini dibawah DYMM Sultan. Dan mereka menjangkakan masjid lah tempat paling sesuai untuk menjalankan misi propaganda PAS 4 All mereka.


Kita tidak hairan jika sudah ada AJK masjid bertumbuk sesama sendiri kerana ingin membawa penceramah kesukaan mereka. Ini berlaku disebuah masjid dimana dalam mensyuarat JK Masjid diputuskan bahawa penceramah yang dicadangkan tidak sesuai untu berceramah di Masjid tersebut kerana kecondongan beliau memasukkan agenda politik kepartian mereka dalam setiap ceramahnya.

Dek kerana masih ingin bawa penceramah tersebut, AJK yang memangnya orang kuat PAS telah membawa isu tersebut ke pihak atasan. Akibat perbuatan tersebut melawan keputusan JK, maka timbullah ketidakpuasan dikalangan AJK lain yang dan berlakukan pergaduhan yang agak dahsyat.

Inilah gara-gara kerana cuba nak menjerumuskan masjid ke arah politik kepartian mereka.

Dan kita tidak hairan jika PAS dan MB Azizan hanya akan mendiamkan diri dari menjawab atau menyelesaikan isu-isu berkaitan.

Inilah kerajaan tidak tahu. Kerajaan yang hanya pandai menyalahkan pihak lain.

Sumber: Kedah Times

No comments:

Post a Comment