Pages

Tuesday, April 27, 2010

KEMENANGAN 1 MALAYSIA DI HULU SELANGOR

Dengan pegangan Melayu yang masih teguh, masyarakat India berpindah kembali membantu dan pada akhirnya mengembalikan pemerintahan BN.

Di PRK Hulu Selangor kemenangan adalah penting bagi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Barisan Nasional. Sekalung tahniah! Melihat senario di pelbagai ceramah BN dan PKR, jelas terbukti yang semangat dari para penggiat pembangkang yang sudah menghadapi kesulitan.

Yang paling penting, saya merasakan masyarakat India telah mengalami perubahan hati. Pada tahun 2008, dengan kemusnahan rumah kuil dan Hindraf mendominasi berita utama blog-blog, kekecewaan dan kemarahan yang jelas ternyata. Namun, kemarahan mereka kembali reda dan kembali menyokong BN.

Saya merasakan perubahan ini terutamanya ketika bertemu dengan beberapa penyokong MIC di Batang Kali. Pertama, saya terkejut oleh cara khemah MIC yang berani berkampung berhampiran dengan tempat berkumpul utama PR di Batang Kali. Meskipun beratus-ratus penyokong PAS berjalan dengan pelbagai provokasi, mereka tetap bertahan demi kepercayaan kepada BN. Dua atau tiga tahun lalu, mereka akan terlalu marah (bahkan malu) untuk berhubungan dengan MIC.

Kemudian, ketika saya duduk dan berbual dengan golongan "atas-pagar" sudah jelas menyatakan bahawa mereka bersedia untuk menerima kata-kata DS Najib pada nilai nominal, terutamanya konsep 1 Malaysia. Ringkasnya, mereka yakin pada kepimpinannya.

Selain itu, mereka melihat pemilihan P. Kamalanathan sebagai ujian utama dari komitmen mereka sendiri untuk DS Najib. Mereka juga merasa bahawa mereka harus memenangkan calon MIC dalam rangka untuk memastikan kehadiran pendirian pro-India di parlimen. Jika trend ini berulang di seluruh negeri, kemenangan PR tahun 2008 akan sukar untuk diulang kembali.

Saya masih ingat wawancara perdana pada 2008. Pada saat itu mereka membincangkan alienasi masyarakat India. DS Najib tahu bahkan saat ia harus mengajak mereka kembali dan dia telah mengutamakan suara mereka sejak itu.

Namun, BN masih belum mendabik dada sepenuhnya. Sokongan India baru-baru ini dalam tompok kuasa tidak akan bererti apa-apa jika masalah-masalah kepimpinan dalaman dalam MIC tidak diselesaikan segera. Gagal menyelesaikannya bererti mereka akan kembali ke PR.

Pada masa yang sama, pihak komponen BN adalah bayangan belaka. Masyarakat Cina merasa tidak selesa dan tidak memberi kerjasama. Boleh dikatakan masyarakat Cina di Hulu Selangor utuh memilih PKR, tanda bahawa BN harus bekerja lebih keras dan lebih cerdas.

PR telah mengalami mimpi buruk sejak kebelakangan ini. Isu lompat-parti telah mengurangkan sokongan terhadap perikatan pembangkang secara drastik. Tumpuan Anwar Ibrahim pada Apco telah gagal untuk mengaburi rakyat. Rakyat perlukan sesuatu yang lebih realistik dan nyata.

Datuk Zaid Ibrahim? Ya, dia bertempur melawan kembali dan hilang. Dia sepatutnya lebih tekun dalam berkempen. PR memerlukan dia. Selain itu, dia perlu membina hubungan erat dengan PAS pada khususnya. Nampaknya seolah-olah Zaid hanya memiliki sokongan yang memenuhi syarat.

Semuanya berinformasi, menjadi lebih menarik dalam pilihanraya kecil ini. Saya telah mengikutinya di Facebook, Twitter dan blog serta turun padang melalui ceramah biasa. Kedua-dua pengalaman yang unik dan bermaklumat.

Ramai orang menyatakan bahawa Facebook, Twitter & blog adalah tidak relevan dari kenyataan. Setidaknya ianya adalah satu cara mendapatkan maklumat secara real-time di sana.

Hanya sekadar berspekulasi tentang bagaimana teknologi masa kini dapat mempengaruhi pilihanraya berikutnya, selepas ini kita lihat pula di Sibu. Maklumat yang lebih menarik dapat didapati melalui sumber-sumber ini.

No comments:

Post a Comment